Aftonbladet idag 9/8 -10

Joggade – då kom den galna hunden

Mia, 39: Jag hörde hur det knakade i min arm

Mia Jonson, 39, gav sig ut på en kort joggingtur före grillningen med familjen.

Då slog den vansinniga rottweilern till.

– Jag hörde hur det knakade i armen när hunden slet i mig. Jag var övertygad om att jag skulle dö, säger hon.

Mia Jonson och hennes familj hade precis kommit hem till Sjömarken utanför Borås, efter en lång

semester i Spanien och på Gotland.

Innan familjen skulle tända grillen, passade Mia på att ge sig ut på en jogg-ingtur.

Hunden hade slitit sig

Då blev hon attackerad av en rottweilerhanne som hade slitit sig från sin ägare.

– Jag hörde att ägaren skrek ”sitt, sitt” till hunden. Sen sa hon till mig att han bara ville hälsa. Men det var det sista han var ute efter, säger Mia.

Hunden flög direkt på Mia. Med armar och ben försökte hon skydda sig från hans kraftfulla käftar.

– Jag tänkte bara: Kommer han åt huvudet eller halsen så dör jag.

Försökte skydda sig

Efter flera bett började rottweilern dra och slita i hennes armar och ben. Mia hörde hur armen knakade av kraften i djurets käftar.

Hon försökte skydda sig, men hamnade snart på marken.

– Jag får inte hamna på marken, tänkte jag. Då är jag död. Men jag ville inte dö, inte där och inte då, säger hon.

På marken hittade Mia en stor pinne som hon började slå hunden i huvudet med. Den släppte då äntligen taget. Efter en stund fick ägaren tag på rottweilerns halsband och band den vid ett träd. Men hunden gjorde allt för att komma loss.

– Spring, skrek hon åt mig. Då linkade jag genom skogen tills jag kom till ett hus. Där jag fick hjälp och kunde ringa efter en ambulans.

Fått tillbaka känseln

Det har nu gått en vecka sedan attacken. Mia ligger på ortopeden i Borås och har precis fått tillbaka känseln i händerna. Sannolikt dröjer det ett tag innan hon kan återvända till sitt jobb som IT-konsult.

– Jag är helt skakig och mår inte bra. Men jag är jätteglad att jag kan röra på händerna och stå upp igen. Jag var övertygad om att jag skulle dö.

Ska avlivas

Enligt Borås Tidning omhändertogs hunden efter attacken och ska nu avlivas.

– Sådana här hundar ska inte få finnas bland människor eller åtminstone bära munkorg. Jag kämpade för mitt liv och hade det varit barn med i bilden, så hade det varit kört, säger Mia Jonson.

Kristoffer Törnmalm

 

’Vill man ha en hotfull hund får man flytta’

I dag presenteras Kristdemokraternas valmanifest i riksdagen.

Kamphundsfrågan är en av punkterna som partiet tar strid för.

– Det här är ett samhällsproblem som vi måste ta tag i, säger kommunminister Mats Odell (KD).

Odell väckte frågan under Almedalsveckan i juli. Nu lyfter han ämnet till riksdagsnivå.

– Det här är ett större problem än man kan tro. Därför har vi med frågan i valrörelsen, säger Odell.

– Först och främst handlar det om att skapa frivilliga överenskommelser i bostadsområden och kommuner. Därefter kan det behövas en översyn av lagen. Om det här inte fungerar måste man titta på ett direkt förbud.

”Lagen funkar inte”

Enligt honom har den nuvarande lagen om kamphundar, som infördes 2008, inte fungerat:

– Lagen skulle sätta ökade krav på hundägare, men den är för tandlös, till skillnad från hundarna. Bara i Skåne var det 670 anmälningar förra året. Inte en enda av anmälningarna ledde till någon åtgärd. Det tyder på att lagen inte är perfekt.

Hundfria zoner

Odell vill ge förskolor rätt att skapa hundfria zoner och bostadsbolagen tillstånd att kasta ut hyresgäster med hundar som sprider oro i området.

– Om människor hotas i sin närmiljö är det rimligt att hunden flyttas, och inte de som känner sig hotade. Det är som mobbare i skolan. Det är inte offret som ska flytta på sig, utan mobbaren, säger han.

Men vart ska alla hundägare ta vägen?

– Om man till varje pris vill ha en hotfull hund får man flytta någonstans där man inte har några grannar. Människor ska inte behöva vara rädda i sitt bostadsområde.

Mia Jonson attackerades av en rottweiler, en ras som inte räknas till kamphundarna. Ska de också kunna förbjudas?

– Om hund och ägare är så olämpliga att de skapar stor otrygghet i människors vardag, så är det inte fråga om ras. Det är ett samhällsproblem som man måste ta tag i, säger Mats Odell.

Johanna Klaasen




Blir så trött på dessa människor som INTE fattar att de inte kan ha en stor rottweiler
som en jäkla sällskaps hund,.. skaffa er en katt då för piiiiip.....
eller någon av de andra bruksraser, som kräver att få arbeta!...
NI dra ju ner oss andra i skiten!,...

Vet inte hur många som går omvägar, eller titta snett på en när man kommer
med våra små sötnosar,.... bara för att den rasen är super "farlig"
jaja vi får se vad som händer,... man skulle ha ett "hundkörkort"...
man kan ju inte förbjuda vissa som bor i lägenhet. Finns dem som bor i hus
som har minst lika "farliga=ostimmulerade" hundar!

Men det är aldrig kul när det händer något!, stackars människor,...
Det som stör mig mest är när man bli attakerad av andra hundar.
Att de inte äns ber om ursäkt för deras hund flygit på mina... det stör mig!

Precis som att, min hund är så snäll,... han gör aldrig nått,...
nä kanske inte men min kanske gör!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0