Julgodis



Puder
2 msk Potatismjöl eller Maizena
2 msk florsocker

Smet
15 gelatinblad
2dl vatten + 4 dl vatten
7 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 äggvitor
hushållsfärg

Lägg ett smörpapper i en form på ca 20*30 cm och olja smörpappret med smakfri olja
Blanda ihop potatismjölet och florsockret i en skål, häll ca hälften av det i formn och skaka runt så det täcker det inoljade smörpappret
Lägg gelatinbladen i 2 dl vatten
Häll 4 dl vatten samt sockret i en kastrull och låt koka upp
Rör tills sockret löst sig och låt därefter lagen koka till 122 grader eller ca 10 min
Häll i gelatin och vatten, rör om tills det lösts upp
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Häll under vispning ner sockerlagen och vispa i minst 10 min med elvisp, fuska inte med vispningen, då blir inte marshmallowsen lika härligt fluffiga
Häll massan i formen och droppa ev på lite hushållsfärg och dra runt med en gaffel till et vackert marmorerat mönster
Strö över potatismjöls och florsockerblandning
Låt stelna och skär upp i bitar och rulla i pulverblandningen eller bevara hela biten och skär efter behov

Chokladkorv

1-2 dl florsocker
300 g mörk choklad
100 g smör
1 tsk salt, gärna grovt/flingat havssalt
Cayennepeppar, valfri mängd
Några matskedar Kaffelikör, Whisky, Rom eller Konjak
ca 20 krossade kex, Mariekex, Brago eller Digestive
Nötter, mandlar,russin, rice krispies, marshmellows eller vad man nu tycker är godast i valfri mängd
I chokladkorven på bilden har jag blandat ihop lite av vad jag hade hemma

Smält smöret i en kastrull och dra av från plattan
Blanda i alla ingredienser utom florsockret
Låt röran stelna någon timme i kylen tills den får en tjock konsistens, dock inte för länge så massan blir för hård
Lägg ut massan på plastfilm och rulla ihop till önskad storlek och form
Låt stelna helt och rulla sedan i florsocker

Fick tag på receptet från en blogg http://www.stenvreten.se/julgodis.htm
såg så gott ut,.. tänkte att det kankse skulle va nått för systeryster... ;)


Kommentarer
Postat av: Michelle

Ser mums ut, baka du så äter jag!!??

2010-12-13 @ 14:18:38
URL: http://vitadagar.blogg.se/
Postat av: sara

Har du bakat lite... du har ju mitt nummer bara slå en signal jag kan vara försökskanin..=)

2010-12-14 @ 11:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0